VÍZIA ROZVOJA SLOVENSKA
Obsah:
Úvod
Hypotetická vízia o budúcnosti Slovenska
Politická oblasť
Oblasť sociálnej sféry
Oblasť spravodlivosti
Oblasť bezpečnosti
Oblasť dopravy
Hypotéza o vízii zahranično-ekonomických vzťahov SR do roku 2020 až 2050
Hypotéza vízie budúcnosti SR za makroekonomiku
Školstvo - výchova a vzdelávanie
Obrana
Hypotéza vízie budúceho environmentálneho vývoja
Vízia vývoja kultúry
Vízia vývoja zdravia a zdravotníctva
K jednogeneračnej vízii budúcnosti Slovenska (približne do r. 2025)
Úvod
Na Slovensku je spracovaných viacero súhrnných i čiastkových programov,
koncepcií i prognóz (vrátane programového vyhlásenia Vlády SR).
Opodstatnene sa však požaduje, aby jestvovala aktuálna a permanentne sa spresňujúca
a doplňujúca dlhodobá vízia (predstava o budúcnosti), prognóza i stratégia
vývoja spoločnosti, vývoja života a práce ľudí na Slovensku v budúcnosti.
Ich zmyslom je, aby boli impulzami a inšpiráciami pre prijímanie takých
opatrení v súčasnosti, ktoré by už dnes zakladali smerovanie spoločnosti k
pokiaľ možno optimálnemu a pozitívne formulovanému obrazu budúcnosti.
Resp. naopak, aby sa prijímali opatrenia, ktoré budú zamedzovať a odstraňovať
tie - v doterajšom vývoji založené smerovania sociálno-ekonomického a
ekologického vývoja, ktoré by priviedli spoločnosť k negatívnemu
(pesimistickému) variantu vývoja.
Mnohí ľudia i predstavitelia mnohých štátov a tým aj celé štáty (vrátane
SR) nemajú vždy komplexnú predstavu a ideu o im prijateľnej, želanej a ideálnej
dlhodobej ceste, smerovaní i organizovaní života jednotlivcov a spoločnosti.
Často prevláda spontánny, živelný i chaotický vývoj s diagnostikovanými
vážnymi poruchami v spoločnosti, v ekonomickom, sociálnom i ekologickom živote
a priestore.
Cieľom a úlohou spracovania vízie, prognózy ako i stratégie v praxi je získať
predstavu o tom, kam sa možno optimálne v budúcnosti uberať, ako by mal
alebo mohol vyzerať život ľudí v budúcnosti. V súčasnej etape prác sa
spracovala predbežná hypotéza o vízii budúcnosti Slovenska. Tá je obsahom
a predmetom spracovaného náčrtu hypotetickej vízie o dlhodobejšej budúcnosti
Slovenska.
Rámcová hypotetická vízia o budúcnosti Slovenska
Víziu o budúcnosti Slovenska je v agregovanej podobe v súčasnosti účelné
spracovať jednak ako dlhodobú - viacgeneračnú a jednak ako jednogeneračnú
(nateraz približne do r. 2025).
Na viacgeneračné budúce obdobie (približne do roku 2050) sa predpokladá ďalej
uvedená hypotéza celkového vývoja Slovenska:
Slovensko bude
demokratickým a stabilizovaným štátom - garantovaným systémom legislatívy.
Slovensko bude členským
štátom Európskej únie, európskeho i transatlantického bezpečnostného
systému so zabezpečenými a garantovanými mierovými podmienkami života.
Na Slovensku bude
fungovať sociálne a ekologicky orientovaný trhový systém ekonomiky a
ekonomických vzťahov s voľným pohybom kapitálu, tovarov, pracovníkov i
obyvateľstva v rámci Európy a čiastočne i ostatného sveta.
Demografický vývoj
obyvateľstva bude v podstate stacionárny (vr. zohľadnenia zvyšujúceho sa
vplyvu na stav obyvateľstva v podobe čiastočnej migrácie).
V predpokladanom
mierovom a evolučnom vývoji ekonomiky sa v polovici 21.storočia bude
realizovať a zabezpečovať, a to priamymi i nepriamymi nástrojmi mierny rast
komplexne chápaného národného bohatstva a každoročne produkovaného hrubého
domáceho produktu /HDP/. Ich objemové úrovne v prepočte na jedného obyvateľa
by mali dosahovať priemernú úroveň stredne vyspelých krajín (to pri súčasnom
odstupe je veľmi náročný cieľ - vízia).
Spoločenský systém
a celkový reprodukčný proces bude charakterizovaný ako poznatkovo orientovaná
(znalostná) a informatická spoločnosť - to znamená že takou bude celá jej
ekonomika, sociálna sféra, ekológia ako aj všeobecne chápaná kultúra a
kvalita života,
Predpokladá sa
zabezpečenie vyspelého a pružného odvetvia vedy a výskumu s opodstatnenou
preferenciou aplikovaného výskumu.
Väčšina veľkých
podnikov bude určitou súčasťou veľkých nadnárodných spoločností, čo
umožní efektívne prepojenie so svetovými trhmi, svetovo vyspelou technikou a
pod.
Spoločensky účelne
uhradzované potreby budú naďalej zabezpečované jednak štátom a samosprávami
(bezpečnosť, obrana, školstvo, sociálna starostlivosť, časť kultúry,
vedy a výskumu, životného prostredia a pod.) a jednak špecializovanými
fondmi (sociálneho zabezpečenia, vedy, zamestnanosti, kultúry, telesnej kultúry,
zdravia, detí a mládeže, poľnohospodárstva a pod.). Ich podiel na HDP sa môže
zvyšovať, a to aj do 50 %. Zabezpečené budú aj príslušnými príjmami štátneho
rozpočtu, účelovými odvodmi a ďalšími zdrojmi.
Užšie chápaná štátna
správa (bez samospráv a administratívy fondov) by mala byť racionálna a
hospodárna a rozsahom o niečo menšia ako koncom 20. storočia. Avšak s výrazne
vyššou kvalitou, racionálnou štruktúrou, vysoko profesionálnymi pracovníkmi
a technickou a informačnou zabezpečenosťou na úrovni vyspelej informatickej
spoločnosti.
Na Slovensku pôjde v
budúcnosti o spoločnosť s výrazne zmenenou štruktúrou celoživotných
aktivít ľudí:
práca veľkej časti
ľudí na skrátené pracovné úväzky,
kombinácia štúdia na
vysokých školách s prácou,
predĺženie času prípravy
na prácu a život,
zväčšenie rozsahu ďalšieho
vzdelávania (vr. rekvalifikácie, univerzít 3. veku a pod.),
výrazné zmenšenie
rozsahu času venovaného práci - výkonu povolaní (týždenne približne 30
hodín, resp. celoročne na približne 1 500 hodín, a to skrátením týždenného
pracovného času a predĺžením platených dovoleniek).
pri predpokladanom predĺžení
strednej dĺžky života a výraznom nezlepšovaní podmienok a zdrojov pre dôchodkové
zabezpečenie (poistenie) bude potrebné rátať s predĺžením rokov pre
odchod do dôchodku a tým aj so zvýšením počtu a podielu zapojených do
pracovného pomeru. Na to bude vplývať aj zvýšený podiel drobných a stredných
podnikateľov s neskorším odchodom z pracovného procesu.
Politická oblasť
V súčasnosti ani náboženstvá,
ani materializmus, ani iné filozofie nemajú v spoločnosti jednoznačne prevažujúcu
a dominujúcu spoločenskú úlohu a vplyv. Len nepriamo - spolu s ďalšími
vplyvmi - pôsobia na politikov, voličov a politiku. Prevláda a zrejme aj v
budúcnosti bude prevládať vo filozofii spoločnosti veľká názorová
pluralita, slobodná výmena názorov.
Viaceré veľké
politické prúdy založené na diktatúre niektorých strán, tried, či národov
(fašizmus, komunizmus) výrazne zasiahli do dejín ľudstva. Boli však
nedemokratické a heroickým úsilím ľudstva zväčša odstránené. Je z nich
draho vykúpená skúsenosť o scestnosti ísť do budúcna týmito cestami.
V politickej oblasti sa preto vyslovuje vízia, že Slovensko bude koncom
obdobia života ďalších 2 - 4 generácií demokratickou - pluralitnou spoločnosťou
zabezpečenou legislatívou, medzinárodnými zmluvami a vzťahmi, a to v rámci
(súčasť) EÚ a západoatlantickej aliancie NATO ako aj príslušnými orgánmi
a inštitúciami.
Politický systém v
SR bude v nadväznosti na spoločné princípy legislatívy a vnútorného trhu
EÚ spoluvytvárať podmienky pre dosiahnutie cieľov: "vyrovnaného udržateľného
rastu (so súčasným ohľadom na životné prostredie), vysokú zamestnanosť a
sociálnu starostlivosť, vyššiu životnú úroveň a kvalitu života ako aj
ekonomickú a sociálnu súdržnosť (Biela kniha Komisie európskeho spoločenstva
- Príprava asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu
do vnútorného trhu únie, Brusel 3.5.1995, časť 2, str. 8).
Oblasť sociálnej sféry
Orientácia sociálnej
politiky bude mať - vzhľadom na tradície, východiskovú pozíciu obyvateľstva
na začiatku tretieho tisícročia - naďalej bližšie k sociálnej politike
tzv. švédskeho modelu s minimálnou úlohou štátu ako k reziduálnemu
modelu.
Sociálna sféra na
Slovensku bude ovplyvňovaná vývojom európskej sociálnej politiky, bude
prebiehať proces permanentnej harmonizácie vnútroštátneho zákonodarstva s
medzinárodnými dohovormi a právom Európskej únie.
Sociálna politika i
rozvoj celej sociálnej sféry sa bude realizovať v ekonomickom prostredí,
ktoré bude charakterizované predovšetkým rastom pracovných príjmov ako základného
faktora zabezpečujúceho rast životnej úrovne. Kúpna sila hodinovej mzdy sa
priblíži úrovni priemerne vyspelých štátov Európy.
Sociálny rozvoj sa bude väčšmi orientovať na podporu celkového rozvoja
spoločnosti, a nie len ako sociálna politika smerovaná k sociálne ohrozeným
vrstvám obyvateľstva:
vecné, finančné i inštitucionálne zabezpečenie sociálnej sféry bude
dobudované,
podiel sociálnych príjmov na celkových príjmoch obyvateľstva sa ako dôsledok
rýchleho rastu pracovných peňažných príjmov mierne zníži,
u sociálnych príjmov bude garantovaný ich reálny rast systémom permanentnej
valorizácie,
nezamestnanosť bude stabilizovaná na úrovni 5-6 %, čo výrazne zlepší sociálnu
situáciu rodín, zníži zároveň nároky na transfery obyvateľstvu zo štátneho
rozpočtu, resp. fondu zamestnanosti,
sociálna sféra bude výrazne ovplyvnená zmenou demografického vývoja na
Slovensku, keď podobne ako v ostatných vyspelých štátoch dôjde k znižovaniu
počtu narodených detí a k starnutiu populácie,
efektívnym spôsobom bude riešená sociálna pomoc občanom potrebujúcich
osobitnú pomoc, a to kombináciou naturálnej a peňažnej podpory,
rodina zostane v sociálnej politike aj naďalej hlavným adresátom dávok,
rast reálnych príjmov umožní rast súkromnej spotreby na úroveň približujúcu
sa priemeru stredne vyspelých krajín Európskej únie,
posilní sa systém kolektívneho vyjednávania a
tripartizmu,
zmení sa sociálne zloženie spoločnosti, popri pomerne úzkej skupine občanov
s veľmi vysokými príjmami, v dlhšom časovom horizonte sa bude rozširovať
dobre situovaná stredná vrstva zamestnancov a drobných podnikateľov, podiel
sociálne odkázaných domácností sa stabilizuje na úrovni približujúcej sa
k 5 - 6 %.
Oblasť spravodlivosti
Ako jedno z odvetví zabezpečujúcich právny chod štátu sa bude vzhľadom na
doterajšiu poddimenzovanosť dynamicky rozvíjať, a to v dvoch smeroch:
ukončí sa zosúladenie platného vnútroštátneho právneho stavu s medzinárodným
právom a medzinárodnými dohovormi,
zvýši sa zamestnanosť v rezorte tak, aby úroveň jeho služieb bola
porovnateľná s krajinami Európskej únie.
Garantom rozvoja odvetvia bude štát. Svojou prácou sa bude podieľať na
vysokom právnom vedomí obyvateľstva.
Oblasť bezpečnosti
Rezort vnútra - podobne ako spravodlivosti - ako jedno z odvetví verejnej
spotreby štátu, bude plne v kompetencii štátu - t.j. bude aj naďalej závislý
najmä od zdrojov zo štátneho rozpočtu.
Ukončí sa proces harmonizácie legislatívneho prostredia fungovania polície
a iných úsekov v rezorte vnútra (vrátane oblasti civilnej obrany).
Dobuduje sa materiálno-technické vybavenie polície.
Personálne sa dobuduje a stabilizuje policajný zbor na vysokej profesionálnej
úrovni. Polícia bude disponovať dôverou i spoluprácou občanov.
Zvýši sa úroveň starostlivosti o bezpečnosť občana a medzinárodná
spolupráca v oblasti boja proti kriminalite, organizovanému zločinu,
terorizmu, distribúcii drog a pod.
Oblasť dopravy
Osobná doprava bude prevádzkovaná prevažne na komercionalizovanej báze.
V nadväznosti na rast príjmov obyvateľstva, a tým aj možnosti pokrývať náklady
na dopravu obyvateľstva sa bude systém zliav realizovať formou sociálnej
pomoci prípadne príspevkami zamestnávateľov a pod. a nie dotáciami do
odvetvia (výnimkou bude MHD, kde bude princíp dotácií v modifikovanej podobe
zachovaný).
Odvetvie dopravy bude sprivatizované a osobná doprava bude úrovňou aj svojim
prepojením integrálnou súčasťou európskej dopravnej siete.
Veľké investičné projekty sa budú realizovať na báze spojenia verejných
a súkromných investícií.
Oblasť zahranično-ekonomických vzťahov SR.
Z hľadiska integračných procesov a sformovania nového profilu medzinárodnej
deľby práce sa sústreďuje problém vývoja zahranično-obchodných vzťahov
SR predovšetkým na najväčšie hospodársky vyspelé európske integračné
zoskupenie - EÚ. Bude pokračovať účasť zahraničného kapitálu na rozvoji
ekonomiky SR.
Slabiny ekonomiky SR treba prekonávať spoluprácou a aktívnou prácou SR v
európskych a svetových ekonomických štruktúrach (Európska dohoda, OECD,
CEFTA, WTO, MMF, SB a pod.).
Doterajšia priemyselná štruktúra, ktorá je jednostranne rozvinutá s vysokým
podielom ťažkého priemyslu a problémom konverzie, sa musí v budúcnosti
transformovať predovšetkým smerom na zvýšenie podielu malých a stredných
podnikov, ktoré sú oveľa adaptabilnejšie a pružnejšie. Musí sa odstrániť
nízka konkurenčná schopnosť priemyslu SR.
Pri korektúre nepriaznivého stavu sa treba orientovať na urýchlené
rozpracovanie štruktúrnej politiky, na adaptáciu životaschopných podnikov a
proexportnú politiku.
Počíta sa s využívaním konjunktúrnych prognóz.
Globálne chápanie problému vedie logicky k formulovaniu hlavnej strategickej
vízie a úlohy Slovenska v oblasti vonkajších ekonomických vzťahov -
prekonať nevýhody malého ekonomického priestoru, dosiahnuť v čo najkratšom
čase relatívnu vonkajšiu ekonomickú rovnováhu a využiť krátkodobé i
dlhodobé komparatívne výhody ekonomiky SR. Veľmi dôležitá je aj dynamická
proexportná politika využívajúca skúsenosti exportne skúsených krajín. Táto
má rozhodujúcu úlohu pri dosiahnutí vonkajšej ekonomickej rovnováhy. Ďalším
predpokladom úspešných zahranično-ekonomických vzťahov je vyrovnaná
platobná bilancia.
Súčasťou zahranično-obchodnej stratégie SR by mali byť opatrenia stimulujúce
dovoz špičkovej technológie do životaschopných podnikov. Bez toho nemožno
dosiahnuť efektívnu technologickú adaptáciu podnikovej sféry. Tento aspekt
by mal byť v popredí aj pri stimulovaní prílevu zahraničného kapitálu.
Medzi zložité problémy svetovej ekonomiky patrí aj otázka protekcionalizmu.
Tieto opatrenia nemožno úplne vylúčiť z arzenálu zahranično-ekonomickej
politiky, nemali by však nikdy byť trvalým riešením, ale len súčasťou
podporných systémových strategických riešení.
Zásadný význam pre úspech ekonomiky SR má zabezpečovanie ekonomicky správneho
i dlhodobo stabilného kurzu slovenskej koruny.
Pre ďalšie obdobie rokov 2020 až 2050 možno usudzovať, že ekonomika SR sa
vyrovná s jej terajšími problémami. K ďalšiemu rastu prispeje aj rozšírenie
obchodných stykov s východnými krajinami, najmä s Ukrajinou a Ruskom.
Už aj v najbližšej perspektíve bude užitočné a potrebné obnoviť vývoznú
pozíciu v rýchlo sa rozvíjajúcich krajinách Ázie (Hongkong, Singapúr, Južná
Kórea, Thajsko Tchaj-wan) - najmä oceliarske výrobky a výrobky strojárskeho
priemyslu. U týchto štátov možno oprávnene očakávať snahu udržať si naďalej
prijateľnú bilanciu vzájomného obchodu.
Na juhoamerickom teritóriu treba v budúcnosti zamerať vývoznú expanziu najmä
v hutníckych a strojárskych výrobkoch na báze konkurenčných cien v súťaži
s exportérmi z USA a Kanady. Treba prekonať málo diverzifikovanú ponuku na
potenciálny dovoz z týchto štátov, ktorá vytvára vážnu prekážku výraznejšieho
zvýšenia vzájomného obchodu.
Obdobne je účelné
počítať s recipročným zvýšením dovozu čínskych výrobkov
spracovateľského priemyslu do SR.
Hypotéza vízie budúcnosti SR za makroekonomiku
Rozdiely medzi krajinami v súčasnosti viac ako ideológia určujú technológia
a objem národného dôchodku (HDP) na jedného obyvateľa. Práve v týchto
ukazovateľoch by mala SR dosiahnuť obrat k lepšiemu, aby dosiahla aspoň úroveň
priemerne vyspelých krajín EÚ.
Pozitívny vývoj makroekonomických ukazovateľov SR v ostatných troch rokoch
možno hodnotiť ako veľmi krehký. O tejto krehkosti svedčí v prvom rade
rozdiel medzi reálnym a nominálnym rastom HDP a pretrvávajúca inflácia,
ktorej miera síce klesá, je však ešte stále relatívne dosť vysoká. Odstránenie
príčin tejto disproporcie musí byť teda jednou z úloh hospodárskej
politiky SR. Relatívne vysoký pozitívny vývoj základných makroekonomických
ukazovateľov nebude pravdepodobne možné udržať dlhodobo na súčasnej úrovni
(odhad maximálne 4 až 5 rokov), ale aj po tomto časovom úseku bude ho pri
rozumnej hospodárskej politike možné ešte určitý čas udržať na vyššej
úrovni ako je bežné v priemyselne vyspelých krajinách.
Na rast ekonomiky, meraný hrubým domácim produktom, majú vplyv zmeny v konečnej
spotrebe domácností, investíciách, spotrebe štátnej správy a netto
exporte. V rokoch 1995 - 1997 relatívne vysoký rast nominálneho HDP bol založený
na vysokom raste exportu. Komoditné založenie exportu však malo a aj v súčasnosti
má zlú štruktúru. Prevažuje podiel komodít s nízkym podielom pridanej
hodnoty - ľudskej práce (trend tohto vývoja nasvedčuje, že tento podiel je
čoraz nižší). Preto podstatným problémom, ktorý bude musieť SR riešiť
nielen v blízkej budúcnosti, ale aj v dlhodobom časovom horizonte, je orientácia
priemyselnej výroby na rozvoj odvetví nenáročných na suroviny a energetické
zdroje, ako aj na rozvoj služieb. Preto by sa už dnes mali stavať základy
dlhodobej orientácie na prípravu kvalifikovaných pracovníkov a na tvorbu
prostriedkov a technológií s najväčším podielom techniky a kvalifikovanej
ľudskej práce. Zlepšenie situácie môže nastať len podporou progresívnych
investičných aktivít. Oblasť investovania patrí v celom doterajšom procese
transformácie k najslabším stránkam. Bez oživenia investovania nemožno
vytvoriť stabilné podmienky rozvoja, vytvoriť nové hospodárske štruktúry,
a to tak na mikroúrovni, ako aj na makroúrovni, úspešne riešiť
problematiku nezamestnanosti a stabilizovať aj podmienky pre trvalý rast
otvorenosti ekonomiky voči svetu. Rozvoj investičných procesov prinesie so
sebou multiplikatívne pôsobenie v oblasti stavebnej a priemyselnej produkcie,
ako aj rast zamestnanosti.
Na rast HDP už v blízkej budúcnosti musia mať prvoradý vplyv rast osobnej a
verejnej spotreby, čo je bezprostredne spojené s rastom životnej úrovne
obyvateľstva v obidvoch týchto zložkách. Už v blízkej budúcnosti bude
potrebné zamerať sa na vytvorenie silnej strednej príjmovej vrstvy obyvateľstva,
pretože súčasné stále sa rozširujúce nožnice medzi vrstvou obyvateľstva
s relatívne vysokými príjmami a veľkou skupinou obyvateľstva s nízkymi príjmami
by mohli viesť k nepredvídateľným spoločenským problémom.
S filozofiou rastu osobnej a verejnej spotreby úzko súvisia aj úvahy o znižovaní
úrokových mier, a to ich primeraným znížením voči zníženým úrokovým
mieram diskontu určovaného NBS (zatiaľ reagujú komerčné banky len veľmi
opatrne a oneskorene), ako aj nutnosťou znížiť v komerčných bankách časť
úrokových marží, ktoré sú v porovnaní s priemyselne vyspelými krajinami
neprimerane vysoké. Toto všeobecné zníženie úrokových mier a s nimi
spojených marží môže byť aj dôležitým protiinflačným opatrením, ktoré
vyvolá všeobecné zníženie finančných nákladov celej podnikateľskej sféry
(tak prevádzkových, ako aj investičných).
Po prekonaní transformačnej etapy by sa mal znižovať podiel zasahovania vládnych
inštitúcií do trhových procesov, čo je v období reštrukturalizácie a
revitalizácie ekonomiky SR nevyhnutné. Takto možno počítať so znižovaním
výdavkov štátneho rozpočtu (napr. do terciárnej sféry), pričom sa budú
znižovať aj príjmy štátneho rozpočtu (odbúranie rôznych odvodov, možné
zníženie daní a pod.). Objem daní (vrátane odvodov do fondov) by pritom
nemal predstavovať viac ako 1/2 z HDP.
Ekonomika SR bude výrazne ovplyvňovaná ekonomickým vývojom vo svete a najmä
v Európe. V rámci Európy je významným cieľom Slovenska byť členom EÚ a
tým súčasťou "vnútorného trhu" Európy (s jednotnou menou euro -
v niektorých krajinách od roku 2002). V nadväznosti na to po pričlenení
Slovenska k EÚ a po vstupe do Európskej menovej únie (EMÚ) bude menou na
Slovensku taktiež euro.
Školstvo - výchova a vzdelávanie.
Dá sa vysloviť hypotetická vízia, že v podstate všetci žiaci od 10 rokov
ich veku budú získavať tzv. 3. - počítačovú - gramotnosť zabezpečovanú
počítačmi, notebookmi a pod. s napojením na informačné siete celého sveta
(internet a pod.) prostredníctvom rôznych médií.
Nevyhnutným predpokladom zabezpečovania vzdelávania počítačovej
gramotnosti bude, že bude samozrejmé, že ju budú ovládať všetci učitelia
i ďalší zamestnanci školstva.
V podstate všetci občania budú aspoň za svoju oblasť práce špecializácie
a záujmu ovládať jazyk anglický a príp. aj ďalší svetový jazyk, resp.
iný cudzí jazyk. V záujme toho sa bude zabezpečovať na všetkých stupňoch
školského vzdelávania výučba cudzích jazykov, bilingválne školy a pod.
Na stredných a vysokých školách bude výučba niektorých odborných
predmetov priamo len v jazyku anglickom, resp. v inom cudzom jazyku.
V oblasti výchovy a vzdelávania sa v záujme splnenia optimistického a
realistického variantu budúceho vývoja predpokladá podstatné zlepšenie
finančných, materiálno-technických a personálnych podmienok, a to ako
predpokladov zabezpečenia:
pokračujúceho rastu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva, a to najmä zvyšovaním
podielu obyvateľstva s vysokoškolským vzdelaním,
skvalitnenia učiteľských zborov a ich štruktúry vysokokvalifikovanými a
primerane odmeňovanými odborníkmi a zvýšeným podielom mužov, a to v záujme
odstránenia deformácií vzniklých v tejto oblasti v 20. storočí.
Púhou prolongáciou vývoja zabezpečenia školstva z 1. polovice 90.rokov 20.
storočia, resp. príp. aj jeho ďalším zhoršovaním by sa v budúcnosti, v
budúcom vývoji uplatnil vlastne pesimistický (katastrofický a teda varovný)
variant vývoja. Minimálne by sa podstatne znížila kvalitatívna stránka výchovno-vzdelávacieho
procesu a jeho výsledkov (výchova k tvorivosti, suma poznatkov pre prácu a život,
výchova princípov demokracie, spolužitia, otvorenosti, mravnosti, rodinnému
životu, etike a estetike, pozitívnemu vzťahu k životnému i pracovnému
prostrediu a pod.)
Vzdelanie bude základom informatickej spoločnosti. Občania bez primeraného
vzdelania by nemohli byť plnohodnotne kvalitnou súčasťou budúcej
informatickej spoločnosti. V nej bude ešte výraznejšie platiť, že kto
nebude ovládať informácie nebude mať možnosť kvalitne riadiť svoj vlastný
okolitý svet a život a využívať aj vzdialené oblasti sveta a jeho výsledky
vo svoj prospech. Obyvatelia Slovenska so zabezpečeným prístupom k svetovým
poznatkom a informáciám budú prirodzenou a dôstojnou súčasťou ľudstva. V
nadväznosti na stále komplexnejšie poznávanie sveta a dejov na ňom
(zdanlivo niekedy aj chaotickými) nebude "vláčené" udalosťami.
Bude cieľavedome, systémovo a komplexne ovplyvňovať procesy využívania
zeme bez toho, aby sa narušili podmienky celkového biologického života. Pôjde
o procesy celosvetovo koordinované, a to aj za účasti predstaviteľov zo
Slovenska. Ponechanie procesov len na základe pôsobenia zákonov liberálnej,
monetárnej a individualistickej ekonomiky by viac menej zákonite viedlo k
celosvetovej biologickej a následne zrejme aj politickej katastrofe (zničenie
dažďových pralesov, narušenie golfského prúdu, monzúnových dažďov,
oteplenie ovzdušia a zeme, záplavy a pod.). Výchovný, vzdelávací a poznávací
proces sú podmienkou pozitívneho celkového civilizačného, ekologického,
sociálneho i ekonomického procesu. Preto treba cieľavedome a prioritne
zabezpečovať z celospoločensky sústredených zdrojov vzdelávanie a výchovu.
Vyššia vzdelanostná úroveň zabezpečuje vyšší stupeň poznania a tým zväčša
aj zodpovednosti za vývoj. Výskumom je preukázané, že ľudia s vysokoškolským
vzdelaním sú celkove liberálnejší, otvorenejší, demokratickejší a
dokonca aj zdravší a pod.
Preto je úlohou celospoločenských orgánov i jednotlivcov na rôznych stupňoch
spoločenskej hierarchie, aby výrazne podporili všetky procesy, ktoré povedú
Slovensko čo najrýchlejšie k znalostnej - poznatkovo orientovanej -
informatickej spoločnosti. Jej základom nemôžu byť ani hmotársky
individualizmus a liberalizmus, ani kolektivistický fanatizmus (prevážne východného
typu). Na Slovensku bude účelné aplikovať "tretiu cestu" - cestu
harmonického spojenia celosvetovo (kolektívne) a cieľavedome zabezpečenej
ochrany biologických procesov a všetkých prírodných procesov so sférou
ekonomického života - s jeho individuálnymi a liberálnymi záujmami. Pôjde
o celosvetovo systémové uplatnenie výsledkov spoločenských vied a výskumu.
V ňom by mali prevažovať tvorivé poznatky a systémové myslenie (vr. predvídavého)
nad individuálnymi a individualistickými (aj keď racionálnymi) tendenciami.
Poznatky, rozum, komplexné myslenie a vedomie majú byť systémovejšie, cieľavedomejšie
a efektívnejšie ako individuálne "inštinkty".
Oblasť obrany
Je reálne uvažovateľné predpokladať, že dôjde k vývoju, že armáda SR
bude v polovici 21. storočia plne profesionalizovaná.
Počtom by armáda SR mala byť postupne znížená, a to približne na 12 -14
tis. Z toho koncom prvých dvoch desaťročí budúceho storočia by mal počet
vojakov v SR klesnúť na približne 25 tis., čo je úmerné pripravovanému
stavu vo Francúzsku v blízkom horizonte (cca 4500 vojakov na mil. obyvateľov),
Obranyschopnosť sa okrem toho bude zabezpečovať tzv. civilnými zložkami, zálohami,
občasnými cvičeniami a pod.
Predpokladá sa zabezpečiť armádu vysoko vyspelou, spoľahlivou a modernou
technikou (od zbraňových systémov až po letectvo, riečnu flotilu a pod.)
Armáda bude zabezpečená modernou, spoľahlivou a vyspelou spojovou a výpočtovou
technikou, a to s viacnásobnými zabezpečeniami.
Armáda SR bude integrálnou súčasťou európskeho obranného systému a s príslušnými
nadväznosťami a spoluprácou so svetovými organizáciami vojenského
charakteru (vr. NATO).
Hypotéza vízie budúceho environmentálneho vývoja
Principiálne riešenie ekologických problémov sa opodstatnene spája s
predpokladanou orientáciou na aplikáciu flexibilnej štíhlej výroby (lean
production). Avšak v nadväznosti na nateraz ešte slabé vnútorné stimuly k
zoštíhľovaniu výroby sa predvída, že Slovensko nebude môcť do polovice
21. storočia vyriešiť všetky ekologické problémy (vr. odstránenia
ekologického dlhu z minulosti).
Vychádzajúc z vízie, že do polovice 21. storočia sa zásadne nezmenší
vysoká energetická a surovinová náročnosť priemyslu v SR dá sa očakávať
množstvo len kompromisných a čiastkových riešení v oblasti životného
prostredia (vychádzajúc z vnútroštátnych stimulov, tlakov a impulzov).
Vývoj enviromentálnej situácie budú okrem toho ovplyvňovať vonkajšie -
zahraničné stimuly k zmenám. A to napr. prehlbovanie globálnej ekologickej
krízy, ekologický rozmer konkurencieschopnosti, progresívne zmeny v technológiách,
ekonomike, sociálnej organizácii spoločností (vr. EÚ).
Z vnútorných stimulov zmien to bude najmä spojenie environmentálnej zadĺženosti
s rastom zdravotníckych nákladov i nebezpečia zhoršovania zdravotnej situácie
obyvateľstva. Enviromentálna zadĺženosť sa v priebehu 10 - 15 rokov môže
spojiť so značne pravdepodobným rastom chorobnosti všetkých vrstiev obyvateľstva.
Tým sa vytvorí tlak na odstraňovanie malej efektívnosti energeticky a
surovinovo náročného priemyslu SR.
Riešenie environmentálnej zadĺženosti si vyžaduje intenzívnu účasť štátu.
Okrem jej vyčíslenia pôjde najmä o komplexné legislatívne, ekonomické i
technické riešenie problému. Súčasná legislatíva v tejto oblasti nie je
uspokojujúco a účinne doriešená. To je jedna z významných bariér pozitívneho
environmentálneho vývoja v SR.
Je potrebné relatívne podstatné zníženie tak bežného poškodzovania životného
prostredia ako aj zlepšenie stavu v životnom prostredí.
Pesimistickou víziou by bolo, že stav životného prostredia sa postupujúcou
eróziou zo sústavného negatívneho pôsobenia na životné prostredie natoľko
zhorší, že obyvateľstvo Slovenska výraznejšie zažije dôsledky narušenia
biologickej rovnováhy v prírode, úrovne toxického znečistenia a prípadného
globálneho oteplenia zemegule.
Vízia vývoja kultúry
Idea samostatnosti a nezávislosti Slovenska sa bude všestranne prepájať s
ideou európskeho a svetového občianstva a príslušnosti. Pesimistický
variant vyplýva z možného viacnásobného zlyhania tohto prepájania a z vyústenia
do obranného nacionalizmu.
Optimistický variant kultúry budúcich desaťročí bude svojráznym umením
paradoxov. Rozvoj národnej kultúry sa bude spájať s internacionalizáciou životných
štýlov, rozvoj individuality bude dopĺňaný podporou komunitarizmu. Rozvoj
konkurencie bude spájaný s podporou kolektivizmu. Rozvoj jednotlivca bude zároveň
celospoločenským procesom a rozvoj spoločnosti bude zároveň harmonizáciou
prírody.
Kultúra umenia zjednotenia paradoxov bude predovšetkým záležitosťou
tvorivosti, čo v sociálno-psychologickom zmysle znamená jej počiatočné
obmedzenie iba na malú časť obyvateľstva, pre ktorú je tvorivosť životným
štýlom. Bude to ťažký prechod z dôvodu tradicionalistického pretrvávania
hodnotových názorov na to, že bohatstvo tvoria robotníci. Ďalšou podobnou
otázkou bude polemika o tom, nakoľko tvoria bohatstvo národa bankári. Pokiaľ
v týchto diskusiách nadobudne prevahu idea o celonárodnej tvorivosti, možno
očakávať napätie a sociálno-psychologické konfrontácie.
Idea pracovitosti slovenského národa by mala byť nahradená ideou učenlivosti
a prispôsobivosti Slovákov, ako aj všetkých občanov Slovenska. Občania
Slovenska by bežne mali ovládať jeden až dva svetové jazyky.
Viaceré kultúrne korene Slovenska siahajú do neskorého stredoveku. Tieto
korene sú unikátnym kultúrnym dedičstvom, podobne ako aj unikátna príroda
v SR. Mali by sme sa snažiť preniesť ich v minimálne modifikovanej podobe aj
do budúceho storočia.
Vízia vývoja zdravia a zdravotníctva
Budúcnosť rozvoja zdravia a zdravotníctva je v dlhodobej perspektíve
jednoznačne spojená s procesom vitalizácie obyvateľstva. Efektívnosť
zabezpečenia vitalizácie bude znamenať zmenu proporcie medzi investovaním do
liečenia chorôb a investíciami do prevencie a podpory zdravia v prospech čo
najširšej prevencie. Kvalitatívny posun v tomto smere bude podmieňovaný
predovšetkým ekonomickými požiadavkami, no zároveň pôjde aj o zmenu
politiky a filozofie prístupu k zdraviu a zdravotníctvu. Zložitosť týchto
zmien nebude bezbolestným procesom, ale ich nedostatočné a polovičaté riešenia
budú ešte bolestnejšie. Zodpovednosť za zdravie a vitalitu sa začne presúvať
z rezortu zdravotníctva viac na celoštátnu úroveň. Súčasne sa ale bude
koncentrovať aj na jednotlivca a rodiny.
Varianty vývoja zdravia v dlhodobej vízii sú odvodené od rôznych scenárov
rozsahu a intenzity aktivizácie jednotlivých oblastí podpory zdravia.
Pesimistická vízia je založená na
predpoklade, že prostriedky na podporu zdravia budú smerované iba do odvetvia
zdravotníctva, najmä na liečenie chorých (ich veľkú časť však pohltia náklady
na prevádzku a reprodukciu zdravotníckych zariadení), ale nie do ostatných
oblastí, v ktorých sa realizuje podpora zdravia. To znamená zhoršovanie
zdravotného stavu obyvateľstva, ďalšie zvyšovanie počtu kardiovaskulárnych
a onkologických ochorení, ako aj počtu zdravotne, telesne a mentálne poškodených.
Realistická vízia predpokladá prispôsobenie
štruktúry existujúcich zdravotníckych zariadení potrebám obyvateľstva podľa
analýzy dlhodobého vývoja možných ohrození zdravia pri zachovaní aspoň
existujúcej úrovne základnej zdravotnej starostlivosti. Časť prostriedkov
by bola orientovaná na rozvoj oblastí podpory zdravia, na realizáciu Národného
programu podpory zdravia (najmä prostredníctvom programov Zdravá škola,
Zdravé mesto, Zdravé pracovisko, CINDY a pod.). Takýto postup znamená zvýšenie
účinnosti vynaložených prostriedkov, čo sa prejaví v časovom odstupe
10-15 rokov znížením počtu ochorení na tzv. civilizačné choroby a znížením
niektorých chorobných charakteristík populácie.
Optimistická vízia vychádza z predpokladu rešpektovania
a aktivizácie všetkých oblastí, v ktorých sa realizuje podpora zdravia. To
znamená že otázka zdravia sa stane strategickým predmetom politického a
ekonomického záujmu rozvoja spoločnosti. Bude sa rešpektovať fakt, že
zdravotníctvo síce plní a bude plniť dôležitú funkciu pri zlepšovaní
zdravia populácie, ale v dlhom vývoji bude zdravie stále viac určované
faktormi, ktoré zdravotníctvo samo nemôže zmeniť. To si vyžaduje participáciu
ďalších spoločenských aktérov. Veľká pozornosť sa bude venovať aj
podpore mentálneho a emociálneho zdravia.
K jednogeneračnej vízii budúcnosti Slovenska
(približne do r. 2025)
Vízia o budúcnosti Slovenska na obdobie približne
20 rokov, t.j do r. 2025 má tvoriť integrálnu súčasť viacgeneračnej vízie
(nateraz približne k roku 2050).Jednogeneračná vízia má v podstate rovnaký
cieľ, úlohu a funkcie. Vzhľadom však na skorší (bližší) horizont má
niektoré špecifiká:
Prvá časť (etapa) daného jednogeneračného obdobia - ku koncu ktorého sa
formuje predstava - vízia o sociálno-ekonomickej a ekologickej situácii sa
vyznačuje procesmi ukončovania sociálnej a ekonomickej transformácie spoločnosti
prechodom od sociálneho spoločenského zriadenia ku kapitalistickému spoločenskému
zriadeniu (približne do r. 2004).
V nadväznosti na túto etapu vývoja sa bude formovať a pôsobiť etapa s
fungujúcou a pokiaľ možno efektívnou a stabilnou trhovou - sociálne a
ekologicky orientovanou ekonomikou (vr. verejného sektora) ako aj sociálnou sférou.
Pôjde o etapu v období rokov 2004 - 2010. Toto obdobie by sa malo vyznačovať
relatívne stabilnou dynamikou rastu HDP, resp. i komplexnejšie chápaného výsledku
spoločenského reprodukčného procesu, t.j. vr. zohľadnenia sprievodných dôsledkov
(najmä na životné prostredie).
Dá sa predpokladať, že v tomto období už končí činnosť Fond národného
majetku.
Inflačný vývoj bude relatívne nízky. Bude nákladového typu vyvolaného
ekonomizáciou produkcie v odvetviach výroby elektriny, plynu a vody ako aj železničnej,
cestnej, vodnej, leteckej i potrubnej dopravy (t.j. osobnej i nákladnej) ako aj
poštových a telekomunikačných služieb.
V rokoch transformácie ako aj následnej harmonizácie pomerov a rozvoja v
období 2011 -2025 je želanou víziou, aby sa darilo nepreexponovať parciálne
- skupinové, odvetvové a rezortné záujmy na úkor komplexného riešenia
problémov vývoja a vytypovaných nosných priorít. Najmä nesmie ísť vývoj
na úkor životného prostredia, zdravia ľudí a celej biosféry.
Michal Majtán - čestný predseda Futurologickej spoločnosti na Slovensku a
kolektív (I. Bajer, I. Brezina, M. Klimeková, I. Ohajský, J. Sládeková, M.
Weisová +), December 2003
Spätné odkazy: Tu môžete mať link! | Predávame textové odkazy!
HĽADÁME SPONZOROV
PRE NAŠE NEKOMERČNÉ PROJEKTY
www.astronomia.sk
|
www.biologia.sk | www.botanika.sk
| www.dejiny.sk | www.economy.sk
| www.elektrotechnika.sk |
www.estetika.sk | www.farmakologia.sk
| www.filozofia.sk | www.fyzika.sk
| www.futurologia.sk | www.genetika.sk
| www.chemia.sk
| www.lingvistika.sk | www.politologia.sk
| www.psychologia.sk
| www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk
| www.veda.sk I www.zoologia.sk
tagy / značky
futurológia
náuka predpoveď
výskum svet
budúcnosť prognostika
futuristika veda
politika ekonómia
ekonomika média
kríza
apokalypsa
inovácie komunita
osveta
spoločnosť štát komunikácia
demokracia
kultúra kontrola výchova
transparentnosť kapitalizmus
komunizmus
plánovanie trh ľudstvo
človek práca
prognózovanie solidarita utópia
civilizácia
chaos čas
pokrok
vízia kvalita
participácia perspektívy stratégia