K varovnej vízii a prognóze
dlhodobého vývoja Slovenska
Objektívne odôvodnenie vzniku a
jestvovania vízií, prognóz, či dlhodobých plánov, programov a stratégií
vyplýva z jednej z vlastností ľudí, že sú cieľavedomými a po druhé
spoločenskými.
Víziou sa v najvšeobecnejšom
slova zmysle rozumie predstava o možnej dlhodobej budúcnosti. A to na obdobie
od 15 - 25 rokov po 40 - 60 rokov, celé storočie alebo aj viac storočí, tisícročie,
ba dokonca aj viac tisícročí.
Vízie si spracúvajú prevažne väčšie
vyspelé štáty a v podnikateľskej sfére najmä veľké nadnárodné spoločnosti,
orgány obrany a bezpečnosti a pod. Praktickým objektívnym zmyslom vízií
(ako aj prognóz a dlhodobých plánov, programov, či stratégií) je, aby boli
impulzom pre prijímanie takých opatrení v súčasnosti, ktoré zabezpečia,
aby sa želateľný, pozitívny a pokiaľ možno aj optimálny vývoj mohol v
budúcnosti zrealizovať.
SR sa v podstate iba vezie na
svetovom vývoji. Preto mnohí politici i vedci v podstate rezignovali na oblasť
vízií, prognóz a plánov. Najmä ekonomickú základňu už väčšinou
riadia podnikatelia zo zahraničia. Z toho vyplýva, že aktívny vplyv na túto
oblasť zo strany štátu a podnikateľov zo Slovenska sa stále obmedzuje a zužuje.
Pri spracúvaní vízií je vhodné pracovať aspoň s tromi typmi variantov:
- ružovo optimistickými a
idealistickými - zväčša však s ohľadom na vývoj predpokladov ich
naplnenia - nerealistickými (Chruščovové vízie o dostihnutí USA v
ekonomickej oblasti Sovietskym zväzom v priebehu 10 - 15 rokov, predstavy V. Mečiara
a HZDS o rýchlom dosiahnutí výkonnosti ekonomiky Slovenska na úroveň Švajčiarska,
Rakúska, či priemeru EÚ a pod.),
- realisticky - optimistickými (za SR napr. vízia odborníkov z Futurologickej
spoločnosti na Slovensku zo začiatku 3. tisícročia) a
- varovnými.
V nadväznosti na jestvujúce vízie
a prognózy budúceho vývoja Slovenska je účelné mať aj varovné ich
varianty. V nadväznosti na ne je potom účelné a potrebné formulovať aj návrhy
opatrení pre súčasnosť, pre súčasné rôzne druhy spoločenských politík.
Vzhľadom na ich účel - pochopiteľne takých opatrení, ktoré budú brániť,
aby sa varovné vízie (a prognózy) naozaj aj nebodaj uskutočnili.
Varovné a teda neželané vízie a
prognózy vývoja Slovenska majú prípadné podhubie tak vo vnútroštátnych
podmienkach, ako aj v okolitom celosvetovom - globálnom rámci a jeho problémoch.
V ďalšom uvádzam možné varovné
dlhodobé trendy vývoja v SR:
Dlhodobo (15 - 30 rokov) budú sociálne,
ekologicky i politicky nepriaznivo pôsobiť dôsledky relatívne radikálneho
odskoku od sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky začiatkom 21.
storočia, a to smerom k tvrdo a preexponovane - až jednostranne
individualistickému charakteru spoločenského systému.
Po roku 2005 v podstate skončí
"peňazovod" zo zahraničia za rozpredávaný - donedávna spoločný
majetok (a to za trojnásobne zdevalvovanú menu - oproti "reálu" a
tak pre zahraničných záujemcov za výpredajové - bazárové ceny). V dôsledku
toho (aj) nebude čím kryť schodky platobnej bilancie (vr. ich prehlbovania z
titulu odvodov ziskov do zahraničia a úhrady úrokov za zahraničné zadĺženie.
Zahraničné zadĺženie (brutto) predstavuje v súčasnosti (rok 2003) okolo 15
mld USD (podstatne vyššie ako pri vzniku SR - keď dosahovalo výšku 3 mld
USD - k 1.1.1993).
Obrovské problémy budú pri
financovaní verejného sektora. Ďalej sa budú odburávať, či aspoň zužovať,
alebo aj reálne znižovať výdavky na uspokojovanie potrieb verejného sektora
(spoločnosti).
Ďalej budú ešte viac rokov rásť
ceny, a to rýchlejšie ako mzdy a dôchodky. V nadväznosti na to bude ďalej
klesať kúpna sila Sk (v roku 2003 klesla oproti
roku 1992 na 0,36 hal, resp. oproti r. 1989 na 0.19 hal). Neskôr zrejme klesne
aj kurz Sk.
Frustrácia obyvateľstva z až
trojnásobne zdevalvovanej meny bude po vstupe do Európskej menovej únie
podstatne vyššia než dnes. Bude totiž priamejšie viditeľná v peňaženkách
občanov, na platoch, dôchodkoch i cenách (nízke mzdy a dôchodky a aj ceny
prepočítané na euro). Pri raste miezd budú rásť aj ceny a tak životná úroveň
bude v podstate dlho stagnovať na úrovni zo začiatku 21. storočia.
Dosiahnutie priemeru EÚ v tvorbe
HDP na 1 obyvateľa bude možné až po r. 2050. V jednej z kvalifikovanejších
expertných prognóz do r. 2020 sa napočítalo, že pomer priemernej výšky
HDP na 1 obyvateľa k priemeru EÚ (15) by sa zvýšil na 64%, resp. pri zohľadnení
vplyvu zhodnocovania reálneho kurzu Sk až na 75% (P. Gonda). K vyrovnaniu sa
na priemer EÚ do r. 2050 by zrejme došlo len vďaka jeho zníženiu po vstupe
nových 10 krajín do EÚ pretože majú nižšiu úroveň tvorby HDP na 1
obyvateľa. V SR v roku 2003 dosahol približne 49 % priemeru európskej
15-stky. V ostatných rokoch (začiatok 21. storočia) zvyšovanie uvedeného
pomeru vo vzťahu k EÚ 15 stagnovalo a boli aj 2 roky kedy klesol (1999 a
2000).
Naďalej bude rásť objem verejného
dlhu SR, ako aj čistej zahraničnej zadĺženosti (aj keď v roku 2003 sa krátkodobo
zmenila na veriteľstvo). Pre ilustráciu - v roku 2001 dosiahli spolu približne
120 tis. Sk na každého občana. Pritom ročný čistý príjem na l občana
predstavoval len 80 tis. Sk. A ďalej: platené úroky štátom za verejný dlh
dosahovali v roku 2001 sumu 20 mld Sk (t.j. takmer 4 tis. Sk na každého občana).
Budú stúpať ročné objemy
prevodov platených miezd, ziskov a iných výnosov do zahraničia z majetku získaného
do vlastníctva v SR. V roku 2001 to predstavovalo 30 mld Sk, t.j. takmer 6 tis.
na každého občana SR. V roku 2002 to už bolo o ďalších 20% viac, t.j. 36
mld Sk. Súvisí to s fenoménom rozpredaja majetku SR vlastníkom do zahraničia.
Orgány SR budú môcť politicky pôsobiť
len v úzkom priestore - v podstate len komunálnej a regionálnej politiky,
pretože už začiatkom 21. storočia väčšina majetku (národného bohatstva)
patrí zahraničným vlastníkom, alebo aspoň rozhodovateľom. A kto vlastní,
alebo má aspoň rozhodovaciu právomoc - ten vládne aj v celej krajine.
Úroveň vzdelávania, zdravotníctva,
kultúry, telesnej kultúry, sociálnej starostlivosti, bezpečnosti, obrany a
pod. bude dlhodobo stagnovať. Len vyhlásenia politikov budú optimistické. Výrazné
pozitívne posuny a skutky nemusia byť.
Viac ako 10 % občanov SR sa bude
dlhodobo nachádzať v pásme chudoby - hmotnej núdze (aj v dôsledku
prehlbovania rozdielov v mzdách a podieloch na dosahovaných výsledkoch
ekonomiky).
Nádej na zmenu sa dá očakávať až
po politickom vytriezvení a odskúšaní si na vlastnej koži dôsledkov práce,
reforiem politikov úzko a jednorozmerne zameraných na drsný (rugged)
kapitalizmus, sploštený liberalizmus, individualizmus a konzervativizmus -
ignorujúcich medzitým dávnejšie známe posuny k spoločenskému charakteru a
dôležitosti sociálnej a spoločenskej stránky života ľudstva a ekológie.
Čo robiť v súčasnosti pre
zamedzenie vývoja varovných a neoptimálnych trendov?
Humanitná spoločnosť má rešpektovať
a v politike i bežnom živote presadzovať sociálny a ekologický aspekt vývoja
(vr. v ekonomike). K tomu trhovú ekonomiku chápať a využívať len ako
prostriedok na dosahovanie cieľov v oblasti celkovej kvality života.
Štát - jeho predstavitelia a
predstavitelia príslušných orgánov - nech prestáva byť sluhom pre
podnikateľov (tí si vystačia na trhu sami!) a nech je službou občanom.
Výraznou prioritou nech je vzdelávanie
a výchova (školstvo) a kultúra.
Významné a správne je podporovať
(aj peňažne) mimovládne dobrovoľné organizácie (NGO). A to najmä tie ktoré
pracujú s mládežou (tzv. masová telesná kultúra - vr. športu, kultúra -
najmä amatérska a pod.)
Zabezpečovať podmienky pre čo
najvyššiu zamestnanosť a drobné a stredné podnikanie. Požiadavka naplnenia
obsahovej náplne pojmu "plná zamestnanosť" (pri jestvovaní napr. 5
- 7 %-tnej priebežnej nezamestnanosti) má racionálne spoločenské odôvodnenie.
K tomu patrí aj solidárna problematika skrátenia pracovného času - postupne
až na 35 hodín a trojdňový pracovný týždeň a viacsmenný pracovný režim.
Bratislava, marec 2004
Ing. Michal Majtán, PhD.,
prognostik
Futurologická spoločnosť na
Slovensku
H. Meličkovej 2, 841 05, Bratislava
E-mail: majtan@naex.sk
Tel č. 02/65311090
Mobil č. 0904 165 262
Spätné odkazy: Tu môžete mať link! | Predávame textové odkazy!
HĽADÁME SPONZOROV
PRE NAŠE NEKOMERČNÉ PROJEKTY
www.astronomia.sk
|
www.biologia.sk | www.botanika.sk
| www.dejiny.sk | www.economy.sk
| www.elektrotechnika.sk |
www.estetika.sk | www.farmakologia.sk
| www.filozofia.sk | www.fyzika.sk
| www.futurologia.sk | www.genetika.sk
| www.chemia.sk
| www.lingvistika.sk | www.politologia.sk
| www.psychologia.sk
| www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk
| www.veda.sk I www.zoologia.sk
tagy / značky
futurológia
náuka predpoveď
výskum svet
budúcnosť prognostika
futuristika veda
politika ekonómia
ekonomika média
kríza
apokalypsa
inovácie komunita
osveta
spoločnosť štát komunikácia
demokracia
kultúra kontrola výchova
transparentnosť kapitalizmus
komunizmus
plánovanie trh ľudstvo
človek práca
prognózovanie solidarita utópia
civilizácia
chaos čas
pokrok
vízia kvalita
participácia perspektívy stratégia